آموزش به منظور افزایش رضایت جنسی زنان یائسه: آموزش فردی یا گروهی؟

نوع مقاله : اصیل پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تغذیه جامعه، مرکز تحقیقات یائسگی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

2 دانشجوی کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

3 دکتری بهداشت باروری، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

4 کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران.

5 کارشناس ارشد آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

6 دانشجوی دکترای بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.

چکیده

مقدمه: سلامت جامعه در گرو تأمین نیازهای بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی زنان است. یائسگی بخشی از زندگی زنان است که در بهداشت باروری اهمیت ویژه‌ای دارد و برنامه آموزشی مناسب به منظور بهبود رضایت جنسی ایشان ضروری است، لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش فردی و گروهی بر رضایت جنسی زنان یائسه انجام شد.
روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 94-1393 بر روی 60 زن یائسه در شهرستان اندیمشک انجام شد. افراد در دو گروه 30 نفره آموزش فردی و گروهی قرار گرفتند. برنامه آموزشی فردی به‌صورت 4 جلسه آموزش 60 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک بار) به‌صورت فردی و برنامه آموزش گروهی در قالب 4 جلسه آموزش یک ساعته (هفته‌ای یک بار) در گروه‌های 10 نفره به مدت یک ماه اجرا شد. هر دو گروه، 1 و 4 هفته بعد از اتمام آموزش، پرسشنامه رضایت جنسی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار آماری  SPSS (نسخه 21) و آزمون‌های تی مستقل، من ویتنی، آزمون طرح­های تکراری، فریدمن و آزمون کای دو انجام شد. میزان p‌ کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره رضایت جنسی، 4 هفته پس از آموزش در دو گروه زنان با آموزش گروهی و فردی تفاوت آماری معنی‌داری پیدا کرده بود (05/0p<). میانگین نمره رضایت جنسی در زنان دریافت‌کننده آموزش گروهی از گروه آموزش فردی بیشتر بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که افزایش رضایت جنسی در آموزش گروهی نسبت به آموزش فردی بارزتر بود، توصیه می­شود جهت ارتقاء کیفیت زندگی جنسی زنان در دوره یائسگی، از روش آموزش‌های گروهی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Education for Sexual Satisfaction Promotion in Postmenopausal Women: Individual or Group Education?

نویسندگان [English]

  • Parvin Abedi 1
  • Masoumeh Jafarzadeh 2
  • Zahra Abbaspoor 3
  • Pari Bastami 4
  • Mohammad Hosein Haghighizadeh 5
  • Maryam Hassani 6
1 PhD in Community Nutrition, Menopause Research Center, School of Nursing and Midwifery, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
2 M.Sc. student of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
3 PhD in Reproductive Health, Reproductive Health Promotion Research Center, School of Nursing and Midwifery, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
4 M.Sc. of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran.
5 M.Sc. of Biostatistics, School of health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
6 PhD student of Reproductive Health, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Society health is dependent on providing women’s health, economic and cultural needs. Menopause is a women’s period of life which has a particular importance in reproductive health and appropriate educational program is needed to improve their sexual satisfaction. Therefore this study was performed with aim compare the effect of individual and group education on sexual satisfaction in postmenopausal women.
Methods: This randomized clinical trial was performed on 60 postmenopausal women in Andimeshk from 2014-2014. The subjects were placed in 2 groups with 30 members as individual and group education. Individual education program was implemented in 4 educational sessions for 60 minutes (once a week) as individually and group education program in 4 educational sessions for an hour (once a week) in 10 members groups for a month. Sexual satisfaction questionnaire was completed by both groups, one and four weeks after the end of the educations. Data were analyzed by SPSS software (version 21), using independent t-Test, Mann-Whitney Test, Repeated measures analysis, Friedman Test and Chi-square test. P<0.05 was considered significant.
Results: 4 weeks after intervention, the mean score of sexual satisfaction was significantly different in the women of group and individual education (p<0.05). The mean scores of sexual satisfaction in the women received group education was higher than individual education.
Conclusion: With regard to the increase of sexual satisfaction in group education compared to individual education, it is recommended that group education method be used for improving the women’s quality of sexual life in menopausal period.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Menopause
  • Sexual Education
  • Sexual satisfaction
  1. Pazandeh F, Azar M, Ziaei T, Alavi Majd H. Survey on sexual satisfaction situation and some of affecting agents in postmenopausal women. ZUMS J 2010; 18(71):81-9.
  2. Beigi M, Fahami F, Hasan ZR, Arman S. Sexual dysfunction in menopause. J Isfahan Med Sch 2008; 26(90):294-300. (Persian).
  3. Rebecca N. Hazel health. Older people and mental health nursing. Philadelphia: Black-Well; 2006. P. 124.
  4. Fuller J, Schaller-Ayers J. Health assessment: a nursing approach. 4th ed. Philadelphia: Lippincott; 2000. P. 596.
  5. Orshan SA. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the lifespan. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2008. P. 208.
  6. Porst H, Buvat J. Standard practice in sexual medicine. Philadelphia: Blackwell; 2006. P. 124.
  7. Tortumluoglu G, ErciB. The effectiveness of planned health education given to climacteric women on menopausal symptoms, menopausal attitude and health behaviors. J Health Sci 2006; 1(1):1-22.
  8. Shams MZ, Shahsiah M, Mohebi S, Tabaraee Y. The effect of marital counseling on sexual satisfaction of couples in Shiraz city. Health Sys Res 2011; 6(3):417-24. (Persian).
  9. Tabrizi M. Beck and the effectiveness of couples therapy, cognitive therapy and family therapy book compliance on increasing marital satisfaction. [PhD Dissertation]. Tehran: Allameh Tabatabai University; 2003. (Persian).
  10. Ghorbani R, Bahar Tabar S, Shahbazi A, Alizadeh A. Knowledge and performance of 45-60 years old women about health-related issues of menopause in Semnan, Iran, 2012. Iran J Obstet Gynecol Infertil 2013; 16(73):1-8. (Persian).
  11. Moridi G, Seyedalshohadaee F, Hossainabasi N. The effect of health education on knowledge and quality of life among menopause women. Iran J Nurs 1998; 18(44):32-8. (Persian).
  12. Liao KL, Hunter MS. Preparation for menopause: prospective evaluation of health education intervention for mid-age women. Maturitas 1998; 26(3):215-24.
  13. Shoushtari S. Comparison the effect of face to face and telephone counseling on women sexual satisfaction in Ahvaz. [Master Thesis]. Ahvaz: Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences; 2013. (Persian).
  14. Rosen RC. Prevalence and risk factors of sexual dysfunction in men and women. Curr Psychiatry Rep 2000; 2(3):189-95. 
  15. Alice A. Couple therapy. Trans: Salehi J, Yazdi A. Tehran. Misagh Publication; 1996. P. 64-6. (Persian).
  16. Baron RA, Byrne D, Branscombe NR. Social psychology. Boston, MA: Pearson/Allyn & Bacon; 2004.
  17. Shahvary Z, Gholizade L, Hoseiny SM. Determination of some related factors on women sexual satisfaction Gachsaran (South-West of Iran). J Gorgan Univ Med Sci 2010; 11(4):51-109. (Persian).
  18. Tiznobaik A, Mirmolaei T, Kazemnejad A. The effects of the counseling on life style of menopausal women and their husbands. Facul Nurs Midwifery Guart 2012; 22(77):52-9. (Persian).
  19. Christopher FS, Sprecher S. Sexuality in marriage, dating, and other relationships. A decade review. J Marriage Fam 2000; 62(4):999-1017.
  20. Tavakolizadeh J, Hajivosogh NS. The effect of Cognitive behavioral Teaching on marital satisfaction of women having hypoactive of sexual disorder. Sci J Ilam Med Univ 2013; 21(5):44-50. (Persian).
  21. Meston CM, Levin RJ, Sipski ML, Hull EM, Heiman JR. Women's orgasm. Ann Rev Sex Res 2004; 15(1):173-257.
  22. Bani Aghil AS, Khoddam H. Impact of group and individual education of family practice of women. J Gorgan Univ Med Sci 2005; 7(1):43-6. (Persian).
  23. Rickheim PL, Weaver TW, Flader JL, Kendall DM. Assessment of group versus individual diabetes education: a randomized study. Diabetes Care 2002; 25(2):269-74.
  24. Kazem Zadeh F, Mohammad Zadeh S, Abed Saeidi J, Ebrahimi F. Effects of individual and group learning of self-care on knowledge and practice of MI clients in Baradaran Hospital, Damghan. Facul Nurs Midwifery Quart 2002; 13(4):18-23.
  25. Rowland KF, Haynes SN. A sexual enhancement program for elderly couples. J Sex Marit Ther 1978; 4(2):91-113.