مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر وب، شبیه سازی و مرسوم بر میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره‌ خونریزی بعد از زایمان در دانشجویان مامایی

نوع مقاله : اصیل پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

2 دانشجوی کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

3 دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

4 دکترای بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات اختلالات تخمک گذاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

5 استاد گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات اختلالات تخمک گذاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

مقدمه: خونریزی پس از زایمان، یکی از مهمترین علل مرگ و میر مادران در دنیا است. بیشتر این مرگ ها ناشی از تأخیر در تشخیص و اداره مناسب خونریزی پس از زایمان است. از طرفی کیفیت آموزش مامایی تأثیر عمیقی بر ارائه‌ مناسب خدمات دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، شبیه سازی و مرسوم بر میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره‌ خونریزی بعد از زایمان در دانشجویان مامایی انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهه در سال 1392 بر روی 54 دانشجوی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد انجام شد. دانشجویان در گروه مبتنی بر وب به مدت 1 هفته به صورت آنلاین، افراد گروه شبیه سازی به مدت 4 ساعت در مرکز مهارت های بالینی و افراد گروه مرسوم به مدت 4 ساعت به صورت سخنرانی آموزش دیدند. قبل، یک هفته و یک ماه بعد از دوره آموزشی، آزمون آگاهی و بالینی ساختارمند عینی گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 5/11) و آزمون های کای دو، آنالیز واریانس یک طرفه، کروسکال والیس و فریدمن انجام شد. سطح معنی داری در تمام موارد 05/0>p درنظر گرفته شد.
یافته‌ها: میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره‌ خونریزی پس از زایمان در دانشجویان مامایی، 1 هفته و 1 ماه بعد از آموزش، در هر سه گروه مبتنی بر وب (001/0=p)، شبیه سازی (001/0=p) و مرسوم (001/0=p) افزایش معنی داری یافت.
نتیجه‌گیری: آموزش، میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره‌ خونریزی پس از زایمان را افزایش می دهد. ماندگاری مهارت اداره خونریزی پس از زایمان در گروه آموزش مبتنی بر وب بیشتر از گروه مبتنی بر شبیه سازی و مرسوم است، بنابراین می‌توان از آموزش مبتنی بر وب که روشی در دسترس است، استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison between the Efficacy of Web-Based, Simulation and Conventional Training on Knowledge and Skills Retention of Midwifery Students in Management of Postpartum Hemorrhage

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Kordi 1
  • Farzaneh Rashidi Fakari 2
  • Seyed Reza Mazloum 3
  • Talat Khadivzadeh 4
  • Farideh Akhlaghi 5
1 Lecturer of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
2 M.Sc. Student of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
3 Ph.D. Student of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
4 Ph.D. of Reproductive Health, Ovulation Dysfunction Research Center, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
5 Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Ovulation Dysfunction Research Center, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Postpartum hemorrhage is the major cause of maternal mortality in the world. Most of these deaths are caused by delay in appropriate diagnosis and management of postpartum hemorrhage. High quality of midwifery education has strong impacts on providing adequate services. Therefore, this study was done to compare the efficacy of web-based, simulation and conventional training on knowledge and skills retention of midwifery students in management of postpartum hemorrhage.
Methods: This randomized three-group clinical trial was conducted on 54 midwifery students in school of Nursing and Midwifery of Mashhad, Iran in 2013. The students of web-based group were trained on-line for one week, the students of simulation group were trained for 4 hours in clinical skills centre and the students of conventional group were trained for 4 hours oral presentation. Before, one week and one month after the training, objective structured clinical examination and knowledge was taken. Data were analyzed using SPSS software version 11.5, chi-square, ANOVA, Kruskal-Wallis and Friedman tests. P value less than 0.05 was considered significant.
Results: Retention of knowledge and skills of midwifery students was significantly increased one week and one month after intervention in all three groups of web-based (p<0.001), simulation (p<0.001), conventional (p<0.001).
Conclusions: Training increased the retention of knowledge and skills of midwifery students in management of postpartum hemorrhage. Skill retention in web-based group than other two groups, in teaching clinical skills. Therefore, web-based training method, which is low cost and more availability, can be used to increase the retention of knowledge and skills of midwifery students in management of postpartum hemorrhage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Midwifery
  • Postpartum Hemorrhage
  1. Prata N, Bell S, Weidert K. Prevention of postpartum hemorrhage in low-resource settings: current perspectives. Int J Womens Health 2013 Nov 13;5:737-52.
  2. Rath WH. Postpartum hemorrhage–update on problems of definitions and diagnosis. Acta Obstet Gynecol Scan 2011;90(5):421-8.
  3. Nour NM. An introduction to maternal mortality. Rev Obstet Gynecol 2008 Spring;1(2):77-81.
  4. Bazant E, Rakotovao JP, Rasolofomanana JR, Tripathi V, Gomez P, Favero R, et al. [Quality of care to prevent and treat postpartum hemorrhage and pre-eclampsia/eclampsia: an observational assessment in Madagascar's hospitals] [Article in French]. Med Sante Trop 2013 May 1;23(2):168-75.
  5. Hakim A. The survey of obstetric providers' knowledge about the management of third stage of labor and related factors (February). In: First International Congress of Birth and Women's "Third Stage of Labour and Women's Health". Ahvaz:University o Medical Sciences;2010.
  6. Kruske S. Papua New Guinea Midwifery Education Review Final Report. Papua New Guinea: WHO and National Department of Health, 2006. Available at: ttp://www.cdu.edu.au/gshp/documents/pngmidwiveryreviwfinalreport.pdf. Accessed: 20 March 2011.
  7. Mirzakhani K, Jahani Shorab N, Golmakani N, Tafazoli M, Ebrahimzadeh S. Assessment of clinical skills of midwives who graduated from Mashhad school of nursing and midwifery who are employed in hospitals and health centers. Life Sci J 2011;8(4):482-.9
  8. Lakdashti A, Yousefi R, Khatiri K. [The effect of educational simulator software’s on learning and remembering in university Students and comparing it with traditional methods] [Article in Persian]. Inform Commun Technol Educ Sci 2011;1(3):5-21
  9. Razavi S, Mardani M, Avizhgan M. [Increase the continuity of learning the lessons of histology with discussion] [Article in Persian]. Iran J Med Educ 2012;11(9):1162-70.
  10. Gerdprasert S, Pruksacheva T, Panijpan B, Ruenwongsa P. Development of a web-based learning medium on mechanism of labour for nursing students. Nurse Educ Today 2010 Jul;30(5):464-9.
  11. Healy DG, Fleming FJ, Gilhooley D, Felle P, Wood AE, Gorey T, et al. Electronic learning can facilitate student performance in undergraduate surgical education: a prospective observational study. BMC Med Educ 2005 Jun;5(1):23.
  12. Srilar A, Choktanasiri W, Israngura Na Ayudhya N, Weerakiet S. The retention of accuracy of visual estimation of blood loss by qualified nurses at 1 and 3 months following education program. Thai J Obstet Gynaecol 2012 Jul;17(3):163-8.
  13. Platz E, Goldflam K, Mennicke M, Parisini E, Christ M, Hohenstein C. Comparison of Web-versus classroombased basic ultrasonographic and EFAST training in 2 European hospitals. Ann Emerg Med 2010 Dec;56(6):660-7.
  14. Borimnejad L, Rasouli M, Nikbakht Nasrabadi A, Mohammadi H. [The effect of cardiopulmonary resuscitation workshop on nurses’ sustained learning] [Article in Persian]. Iran J Med Educ 2008;7(2):209-15
  15. Braslow A, Brennan RT, Newman MM, Bircher NG, Batcheller AM, Kaye W. CPR training without an instructor: development and evaluation of a video self-instructional system for effective performance of cardiopulmonary resuscitation. Resuscitation 1997 Jun;34(3):207-20.
  16. Schwid HA, Rooke GA, Ross BK, Sivarajan M. Use of a computerized advanced cardiac life support simulator improves retention of advanced cardiac life support guidelines better than a textbook review. Crit Care Med 1999 Apr;27(4):821-4.
  17. Toledo P, McCarthy RJ, Burke CA, Goetz K, Wong CA, Grobman WA. The effect of live and web-based education on the accuracy of blood-loss estimation in simulated obstetric scenarios. Am J Obstet Gynecol 2010 Apr;202(400):1-5.
  18. Kaveevivitchai C, Chuengkriankrai B, Luecha Y, Thanooruk R, Panijpan B, Ruenwongsa P. Enhancing nursing students’ skills in vital signs assessment by using multimedia computer-assisted learning with integrated content of anatomy and physiology. Nurse Educ Today 2009 Jan;29(1):65-72.