TY - JOUR ID - 5653 TI - اثر آموزش بر باورهای غربالگری سرطان پستان در دانشجویان دختر JO - مجله زنان، مامایی و نازایی ایران JA - IJOGI LA - fa SN - 1680-2993 AU - رحمتی نجار کالیی, فاطمه AU - عبادی فرد آذر, فربد AU - ریماز, شهناز AD - استادیار گروه بهداشت، مرکز تحقیقات بهداشت نظامی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اهلل )عج(، تهران، ایران AD - استاد گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده مدیریت و اطالع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 15 IS - 23 SP - 10 EP - 17 KW - الگوی اعتقاد بهداشتی KW - سرطان پستان KW - غربالگری DO - 10.22038/ijogi.2012.5653 N2 - مقدمه: بر اساس آمار جهانی، سرطان پستان دومین سرطان شایع در بین زنان است و در ایران نیز میزان بروز این بیماری رو به افزایش است. بر اساس مطالعات موجود، روش های تشخیص زودرس سرطان پستان، مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش می دهد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش غربالگری سرطان پستان بر باورهای دانشجویان دانشگاه تهران با بهره گیری از الگوی اعتقاد بهداشتی انجام شد. روشکار: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی، از نوع قبل و بعد بود که با هدف بررسی تأثیر آموزش بر باورهای دانشجویان ساکن خوابگاه های کوی دانشگاه تهران انجام شد. جامعه مورد مطالعه آن شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی سال 77-1377 ساکن خوابگاه های فاطمیه کوی دانشگاه تهران بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه خود ساخته ای بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی و به روش سخنرانی همراه با جزوه، بروشور و نمایش فیلم و اسالید بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS )نسخه 12( و شاخص های آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد. جهت مقایسه سازه ها قبل و بعد از آموزش از آزمون تی زوجی استفاده شد. آزمون آماری با حداقل سطح اطمینان 39% سنجیده شد و میزان p کمتر از 5/59 معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 21 ± 1/11 سال بود. 32 نفر )32/3%( از دانشجویان مجرد و 7 نفر )7/1%( متأهل بودند. در مورد تمام سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی )حساسیت، شدت، موانع و منافع درک شده و راهنمای عمل در بعد عوامل خارجی(، آزمون تی زوجی اختالف معنی داری را بین دو مرحله قبل و بعد از آموزش نشان داد )p<5/5551(. بر اساس آزمون آماری کای دو، بین وضعیت تأهل، محل تولد و سن دانشجویان مورد مطالعه با عوامل تشکیل دهنده مدل اعتقاد بهداشتی ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت )p=5/39(. نتیجه گیری: آموزش غربالگری سرطان پستان باعث ارتقاء باورهای خودآزمایی پستان در دانشجویان می شود UR - https://ijogi.mums.ac.ir/article_5653.html L1 - https://ijogi.mums.ac.ir/article_5653_fd3c2e2e322a5040122c044d6aad392a.pdf ER -