ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر شدت علائم سندرم قبل از قاعدگی
مقدمه: سندرم قبل از قاعدگی، مجموعه ای از علائم ناخوشایند فیزیکی، روانی یا رفتاری است که به صورت تکرار شونده در فاز لوتئال چرخه قاعدگی مشاهده می شود. 90 درصد زنان، درجاتی از نشانه های سندرم قبل از قاعدگی را تجربه می کنند. تاکنون درمانی برای سندرم قبل از قاعدگی تأیید نشده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر شدت علائم روانی و جسمانی سندرم قبل از قاعدگی دانشجویان انجام شد. روشکار: این مطالعه کارآزمایی بالینی دو گروهه از بهمن ماه سال 1391 تا پایان خرداد ماه سال 1392 بر روی 68 دانشجوی سال اول کارشناسی ساکن در خوابگاه دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. افراد به طور تصادفی در دو گروه آموزش و کنترل قرار گرفتند. گروه آموزش، مهارتهای زندگی را طی 8 جلسه آموزش دیدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات فردی و قاعدگی، پرسشنامه سلامت عمومی، فرم تشخیص موقت سندرم قبل از قاعدگی، فرم ثبت وضعیت روزانه علائم و فرمهای سنجش آگاهی و نگرش درباره سندرم قبل از قاعدگی بود. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمونهای من ویتنی، تی مستقل، تی زوج و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: دو گروه از نظر متغیرهای سن، سن منارک، شاخص توده بدنی، تحصیلات و شغل پدر و مادر، رشته تحصیلی، طبقه اجتماعی - اقتصادی، دیسمنوره و شدت آن، شدت سندرم قبل از قاعدگی، تأخیر در انجام فعالیت های روزانه و غیبت از کلاس درس به دلیل سندرم قبل از قاعدگی، آگاهی و نگرش درباره سندرم قبل از قاعدگی همگن بودند. دو گروه از نظر شدت علائم روانی سندرم قبل از قاعدگی بعد از مداخله تفاوت معنی داری داشتند (005/0=p). اما از نظر شدت علائم جسمانی سندرم قبل از قاعدگی در بعد از مداخله، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (907/0=p). نتیجهگیری: آموزش مهارت های زندگی، شدت علائم روانی سندرم قبل از قاعدگی را کاهش می دهد.
https://ijogi.mums.ac.ir/article_1908_8b3b7d70214cacc7d04c1ea7a75f8507.pdf
2013-09-23
1
11
10.22038/ijogi.2013.1908
آموزش
دانشجویان
سندرم قبل از قاعدگی
شهلا
نورانی سعدالدین
1
مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
رقیه
دادیگیوشاد
dadir891@mums.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
حبیب الله
اسماعیلی
esmailyh@mums.ac.ir
3
دانشیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
زهره
سپهری شاملو
z.s.shamloo@gmail.com
4
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد منحنی یادگیری برای تعیین تعداد دفعات انجام مهارتهای بالینی منتخب تنظیم خانواده کارآموزان بهورزی
مقدمه: آموزش بالینی، وسیلهای است که کارآموزان از طریق آن، به طور مستقیم در موقعیت تبدیل اطلاعات نظری به عملی قرار میگیرند. مطالعه حاضر با هدف تعیین استاندارد آموزشی برای دفعات انجام مهارت های بالینی تنظیم خانواده بر اساس منحنی یادگیری انجام شد. روشکار: مطالعه حاضر یک مطالعه از نوع سری زمانی است که در سال 91-1390 بر روی 54 کارآموز بهورزی مشغول به تحصیل در پایه اول آموزشگاه بهورزی مشهد، نیشابور و تربت جام انجام شد. افراد به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته و شامل اطلاعات فردی کارآموزان بهورزی و چک لیست ارزیابی تبحر بالینی بهورزان جهت انجام مهارتهای تنظیم خانواده بود. دادهها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمونهای کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: در این مطالعه، منحنی یادگیری مهارتهای بالینی نشان داد که با انجام مهارت ها به تعداد 30-21 بار، میزان تبحر کسب شده در حد کفایت (بیشتر از 75 درصد) می باشد و با افزایش دفعات انجام مهارت در طول 15 هفته کارآموزی، سطح تبحر تغییر معنی داری نداشت و ثابت ماند. استاندارد دفعات مورد نیاز انجام مهارت های تنظیم خانواده، 21 تا 30 دفعه می باشد. نتیجهگیری: تعداد دفعات مورد نیاز برای انجام مهارتهای تنظیم خانواده، حداکثر 30 بار میباشد. این تعداد دفعات، کمتر از تعدادی میباشد که در بالین جهت کارآموزان بهورزی پیش بینی شده است. بنابراین با استفاده از منحنی یادگیری، میتوان ضمن تعیین تعداد دفعات استاندارد برای انجام یک مهارت بالینی و فراهم نمودن امکان تمرین کافی برای دستیابی به تبحر لازم، ایجاد ماندگاری در یادگیری، در وقت و هزینه برای آموزش مهارت ها نیز صرفه جویی کرد.
https://ijogi.mums.ac.ir/article_1915_99bbe2a6cdd4b482940061020d283b4c.pdf
2013-09-23
12
20
10.22038/ijogi.2013.1915
خدمات تنظیم خانواده
منحنی یادگیری
مهارت بالینی
زهرا
امامی مقدم
emamiz@mums.ac.ir
1
کارشناس ارشد پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
سیدرضا
مظلوم
mazlomr@mums.ac.ir
2
دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
فاطمه
زوبین
3
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
AUTHOR
نیره
خسروی القار
fatealim@yahoo.com
4
کارشناس مامایی، آموزشگاه بهورزی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
AUTHOR
فاطمه
سردارآبادی
zahkarimy@yahoo.com
5
کارشناس ارشد پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
AUTHOR
اقدس
کریمی
hamid.tehran.2006@gmail.com
6
دانشجوی دکترای بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
سلمه
دادگر
dadgars@mums.ac.ir
7
استادیار گروه زنان و مامایی، مرکز تحقیقات اختلالات تخمک گذاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پاتولوژیک توده های پستانی در سنین قبل و بعد از یائسگی
مقدمه: یائسگی، پدیده ای دائمی و با اهمیت در دوران زندگی زنان است که زمان ایجاد آن تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. در این دوره به دلیل تغییرات هورمونی، افراد مستعد مشکلات قلبی - عروقی و همچنین توده و سرطان های پستان و اندومتر می باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی پاتولوژی های پستانی موجود در دوره قبل و بعد از یائسگی انجام شد. روشکار: در این مطالعه، تعداد 310 نمونه پاتولوژی پستان از زنان مراجعه کننده به مرکز پاتولوژی بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد طی سال های 1391-1381 مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهش، بیمارانی بودند که تحت توده برداری، عمل جراحی ماستکتومی رادیکال و برداشت غدد لنفاوی، ماستکتومی کامل و ناکامل قرار گرفته بودند و اطلاعات پاتولوژی آنها در آزمایشگاه ثبت شده بود. اطلاعات مربوط به معاینه فیزیکی و اطلاعات فردی بیماران و علت مراجعه آنان از طریق مطالعه پرونده های الکترونی و در صورت لزوم، از طریق تماس با افراد استخراج شدند. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: به طورکلی شایعترین یافته های پاتولوژیک در زنان بالای 40 سال به ترتیب، فیبروآدنوما (7/28%) و داکتال کارسینوما (3/27%) بود که فیبروآدنوم (2/39%) در مرحله پیش از یائسگی و داکتال کارسینوما (4/34%) در مرحله پس از یائسگی، شایعترین یافته ها بودند. نتیجهگیری: شایعترین توده ها پیش از یائسگی از نوع خوش خیم و پس از یائسگی، از نوع بدخیم است. لذا انجام معاینات دوره ای منظم و پیگیری های ماموگرافیک در سنین یائسگی ضروری می باشد.
https://ijogi.mums.ac.ir/article_1910_05bfb07a065ff1818b933a3c46d23ee1.pdf
2013-09-23
21
27
10.22038/ijogi.2013.1910
پاتولوژی
توده پستان
یائسگی
فرناز
سهیلی
farnaz_soheili89@yahoo.com
1
کارشناس مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، ایران.
AUTHOR
سجاد
علیزاده
sjd.alizadeh@gmail.com
2
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران.
AUTHOR
مریم
حسنی
maryam.hassani50@gmail.com
3
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، ایران.
AUTHOR
پری
بسطامی
sjd.alizadeh@yahoo.com
4
دانشجوی کارشنارسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، خوزستان، ایران.
AUTHOR