%0 Journal Article %T دیدگاه کارورزان، دستیاران و اعضای هیأت علمی بخش زنان در خصوص عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای در بالین %J مجله زنان، مامایی و نازایی ایران %I Mashhad University of Medical Sciences %Z 1680-2993 %A پاداش, لیلا %A ثناگو, اکرم %A جویباری, لیلا %A مبشری, الهام %D 2017 %\ 07/23/2017 %V 20 %N 5 %P 39-47 %! دیدگاه کارورزان، دستیاران و اعضای هیأت علمی بخش زنان در خصوص عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای در بالین %K آموزش اخلاق %K اخلاق حرفه‌ای %K برنامه­های دستیاری %K حرفه‌ ای گری %K زنان و زایمان %K کارورز پزشکی %R 10.22038/ijogi.2017.9079 %X مقدمه: آموزش اخلاق حرفه­ای بخش مهمی از برنامه­های فراگیران پزشکی است و حرفه ای‌گری (پروفیشنالیسم) از شایستگی­های محوری دوره پزشکی محسوب می­شود. شناسایی عوامل مؤثر بر فراگیری حرفه ای‌گری در بخش زنان و زایمان که از چالش­های اخلاقی خاص خود برخوردار است، می­تواند به کارآمدی برنامه­های آموزشی کمک کند. مطالعه حاضر با هدف تبیین دیدگاه و تجربیات اساتید و فراگیران پزشکی در بخش زنان و زایمان در خصوص عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه­ای در بالین انجام شد. روش‌کار: در این مطالعه کیفی (1392)، 10 نفر از اساتید زنان و زایمان و 30 نفر از دستیاران تخصصی و کارورزان بخش زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی شهید صیاد شیرازی مشارکت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه­های انفرادی نیمه‌ساختار تا رسیدن به اشباع داده­ها استفاده شد. مصاحبه­ها خط به خط، دست‌نویس و مطابق رویکرد "تحلیل محتوای مرسوم" کدگذاری و طبقه‌بندی شدند. یافته‌ها: از تحلیل داده­ها چهار مضمون اصلی"ماهیت انسانی کار، شخصیت و منش فردی، داشتن الگو و مدل و عوامل آموزشی اجتماعی" استخراج شد که تبیین کننده عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه­ای در بخش زنان و زایمان از دیدگاه اساتید و دانشجویان و دستیاران پزشکی بود. نتیجه‌گیری: الگو بودن اساتید و برنامه­های آموزشی بالینی در بخش زنان و زایمان، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه­ای است، لذا به نظر می­رسد با مداخلات آموزشی مناسب روی این دو مؤلفه مهم بتوان به ارتقاء آموزش اخلاق حرفه­ای در بالین کمک کرد. %U https://ijogi.mums.ac.ir/article_9079_d65ca7656aa6c4a88ac000efbf808a51.pdf