%0 Journal Article %T تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر منافع و موانع درک شده بر قصد انجام تلقیح واکسن ویروس پاپیلومای انسانی در زنان آسیب‌پذیر: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی %J مجله زنان، مامایی و نازایی ایران %I Mashhad University of Medical Sciences %Z 1680-2993 %A آب آب, لیلا %A کهن, دکتر شهناز %A طایری, دکتر کتایون %A برومندفر, دکتر زهرا %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 23 %N 7 %P 78-87 %! تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر منافع و موانع درک شده بر قصد انجام تلقیح واکسن ویروس پاپیلومای انسانی در زنان آسیب‌پذیر: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی %K زنان آسیب‌پذیر %K قصد رفتار %K مدل اعتقاد بهداشتی %K منافع درک شده %K موانع درک شده %K واکسن ویروس پاپیلومای انسانی %R 10.22038/ijogi.2020.17081 %X مقدمه: ویروس زگیل تناسلی (HPV)، شایع‌ترین بیماری منتقل شونده از طریق رابطه جنسی می‌باشد. لزوم توسعه آموزش پیشگیرانه، جهت عدم ابتلاء به HPV در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به لزوم توسعه برنامه‌های جامع ارتقاء سلامت برای زنان آسیب‌پذیر از جمله برنامه‌های پیشگیرانه، تلقیح واکسن و تشخیص به‌موقع، مطالعه‌ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر منافع و موانع درک شده بر قصد انجام تلقیح واکسن HPV در زنان آسیب‌پذیر انجام شد. روش‌کار: این مطالعه‌ کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده، به‌صورت پیش آزمون-پس آزمون در سال 1397 بر روی 64 نفر از زنان آسیب‌پذیر در مراکز تحت پوشش بهزیستی شهر اصفهان انجام شد. زنان در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. آموزش سازه‌های منافع و موانع درک شده (با کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی) در رابطه با قصد انجام تلقیح واکسن پاپیلومای انسانی، طی 4 جلسه آموزشی در گروه مداخله اجرا گردید. واحد‌های پژوهش قبل، بلافاصله و 6 هفته بعد از آزمون با پرسشنامه محقق‌ساخته، مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تی مستقل، من‌ویتنی، کای دو استفاده شد. آزمون­ها در سطح خطای 5% و با استفاده از نرم­افزار SPSS (نسخه 22) انجام شد. یافته‌ها: بررسی و تحلیل داده­ها نشان داد که در گروه آزمون اجرای مداخله باعث ایجاد افزایش معنادار در منافع درک شده و کاهش معنادار در موانع درک شده بلافاصله بعد از آزمون شده بود (001/0>p). 6 هفته بعد از آزمون، منافع درک شده پایدار بوده (840/0=p) و موانع درک شده کاهش معنادار یافته بود (017/0=p). همچنین قصد رفتار تلقیح واکسن بلافاصله بعد از آزمون و 6 هفته پس از آزمون به‌طور معناداری افزایش یافته (001/0=p)، در حالی‌که در گروه کنترل تغییرات امتیازات منافع، موانع و قصد رفتار در سه مرحله­ اندازه­گیری معنادار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، برنامه آموزشی بر اساس سازه‌های منافع و موانع درک شده زنان بر افزایش قصد آنان در مورد قصد انجام تلقیح واکسن ویروس پاپیلومای انسانی مؤثر است. %U https://ijogi.mums.ac.ir/article_17081_c74013e6073579da8d969134c86023f6.pdf