@article { author = {Sharifi, Farangis and Sharifi, Nader}, title = {The effect of educational intervention on lifestyle modification associated with osteoporosis in female students}, journal = {The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility}, volume = {20}, number = {7}, pages = {36-43}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1680-2993}, eissn = {2008-2363}, doi = {10.22038/ijogi.2017.9506}, abstract = {Introduction: Osteoporosis is a chronic, progressive skeletal disease associated with high health cost for the treatment of respective complications, follow-up care, and rehabilitation. Lifestyle plays a critical role in the prevention of the diseases, especially during adolescence and early adulthood. The aim of this study was to determine the effect of educational intervention on lifestyle modification associated with osteoporosis in female students of Islamic Azad University, Kazerun Branch. Materials and methods: This pre-and post- controlled semi experimental study was carried from October to February 1395, on 136 female students of Islamic Azad University randomly selected using multistage sampling method (68 students for each of intervention and control groups). To collect data in this study, two questionnaires including demographic questionnaire related to demographic and socioeconomic status and Walker standard lifestyle questionnaire for measure of health promotion behaviors including six areas of nutrition, exercise, health responsibility, stress management, interpersonal support and self-actualization were used and before the intervention, immediately and 2 months after the intervention were given to the participants. Data were analyzed using student t-test, Chi-square and repeated measures variance analysis using SPSS software (version 24). P value less than 0.05 was considered significant. Results: Analysis of variance in repeated measures showed that the mean score of lifestyle questionnaire in total of p Conclusion: Educational intervention is effective in improving preventive life style of osteoporosis.}, keywords = {lifestyle,health education,Osteoporosis}, title_fa = {تأثیر مداخله آموزشی بر اصلاح سبک زندگی مرتبط با پوکی استخوان دانشجویان دختر}, abstract_fa = {مقدمه: پوکی استخوان یک بیماری مزمن پیشرونده اسکلتی است که عوارض آن به سبب هزینه‌های درمانی، شکستگی‌ها و مراقبت‌های انسانی و بازتوانی، با خسارت‌های اقتصادی وسیعی همراه است. شیوه زندگی به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اصلاح سبک زندگی مرتبط با پوکی استخوان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام شد. روش‌کار: این مطالعه نیمه تجربی شاهددار قبل و بعد، از مهر ماه تا بهمن ماه سال 1395 بر روی 136 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه از دو پرسشنامه شامل پرسشنامه جمعیت شناختی مرتبط با خصوصیات فردی و وضعیت اقتصادی اجتماعی و پرسشنامه استاندارد سبک زندگی واکر جهت اندازه‌گیری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت که شامل شش حیطه تغذیه، ورزش، مسئولیت‌پذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس، حمایت بین فردی و خودشکوفایی بود، استفاده شد و قبل از مداخله، بلافاصله و 2 ماه پس از مداخله در اختیار واحدهای پژوهش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 24) و آزمون‌های تی دانشجویی، کای دو و تحلیل واریانس در اندازه‎های مکرر انجام شد.میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بر اساس نتایجآزمون تحلیل واریانس در اندازه‌های مکرر، میانگین نمرات پرسشنامه سبک زندگی در مجموع (001/0p<) و در هر شش حیطه آن (تغذیه (001/0p<)، ورزش (001/0p<)، مسئولیت‌پذیری (001/0p<)، مدیریت استرس (001/0p<)، حمایت بین فردی (005/0=p) و خودشکوفایی (001/0p<) در دو گروه اختلاف آماری معناداری داشت. اثر زمان در حیطه‎های ورزش (001/0p<)، مسئولیت‌پذیری (001/0p<)، مدیریت استرس (001/0p<)، خودشکوفایی (001/0p<) و در مجموع (001/0p<) معنادار بود. نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی در بهبود سبک زندگی پیشگیری کننده از پوکی استخوان مؤثر است.}, keywords_fa = {آموزش بهداشت,پوکی استخوان,سبک زندگی}, url = {https://ijogi.mums.ac.ir/article_9506.html}, eprint = {https://ijogi.mums.ac.ir/article_9506_30b8998e33a1e0c99b346c1d61fdc88d.pdf} }