@article { author = {Soltani, Farzaneh and Shobeiri, Fatemeh}, title = {Menstrual Patterns and its Disorders in High School Girls}, journal = {The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility}, volume = {14}, number = {1}, pages = {28-33}, year = {2011}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1680-2993}, eissn = {2008-2363}, doi = {10.22038/ijogi.2011.5791}, abstract = {Introduction: To evaluate menstrual disorders in adolescents, we should be aware of menstrual cycles range. Therefore, current study was performed to determine menarcheal age, menstrual cycle patterns and its disorders. Correlation between menarche age and menstrual disorders have been investigated.   Methods:This is a descriptive analytical study which was undertaken in 1000 high school. Girls randomly selected from 20 high schools in Hamedan city of Iran in 2007. Data were collected by questionnaire and data analysis was performed using SPSS 16, descriptive and inferential statistics. p<0/05 was considered significant.   Results: The mean age at menarche was 13.7 year. The menstruation disturbances were: hypermenorrhea (clot) 73.9%, intermenstrual bleeding (18.4%), hypermenorhea(long bleeding) 15.2%, polymenorrhea 9.1%, oligomenorrhea 5.9% and hypomenorrhea 1.7%. The prevalence of dysmenorrhea was 78% (primary 54.3 and secondary 25.2 percent). There was significant correlation between menarche age and menstruation interval (and its regularity), intermenstrual bleeding (IMB), and dysmenorrhea (p<0/05).   Conclusion: Menometrorrhagia was the most common manifestation of menstruation disorders in the students studied. Therefore, it is recommended to evaluate hormonal and gynecological causes of these disorders to prevent heavy bleeding complications in adolescent girls.    }, keywords = {adolescence,Menarche,Menstrual cycle,Menstruation disorders}, title_fa = {بررسی الگوی سیکل قاعدگی و انواع اختلالات مربوطه در دختران دبیرستانی شهر همدان}, abstract_fa = {مقدمه: برای ارزیابی اختلالات قاعدگی نوجوانان، باید درک درستی از محدوده سیکل‌های دختران هر جامعه‌ای در دست باشد. بدین منظور مطالعه حاضر با هدف تعیین سن منارک، الگوی سیکل قاعدگی و انواع اختلالات مربوطه دردختران دبیرستانی همدان انجام گرفته است. همچنین ارتباط سن منارک با اختلالات قاعدگی سنجیده شده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-‌ تحلیلی است که بر روی 1000 دختر دانش‌آموز دبیرستانی در 20 دبیرستان واقع در مناطق مختلف شهر همدان در سال 1386صورت گرفته است. جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزارSPSS (نسخه 16) و با آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت و 05/0p<‌ از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: متوسط سن منارک افراد 7/13 سال بوده است. انواع اختلالات سیکل قاعدگی به ترتیب شیوع عبارت بودند از: هیپرمنوره (دفع لخته در خون قاعدگی) 9/73 درصد، لکه‌بینی بین قاعدگیها 4/18 درصد، هیپرمنوره (خونریزی طولانی) 3/15 درصد، آمنوره 2/15 درصد، پلی منوره 1/9 درصد، اولیگومنوره 9/5 درصد و هیپومنوره 7/1 درصد شیوع دیسمنوره 78 درصد که 3/54 درصد از آنان اولیه و 2/25 درصد نوع ثانویه بوده است. بین سن منارک و طول مدت سیکل (و نظم آن)، لکه‌بینی بین قاعدگیها، دفع لخته در خون قاعدگی و دیسمنوره با 05/0p< ارتباط معنی‌داری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: منومتروراژی شایع‌ترین اختلال قاعدگی در دختران دانش‌آموز مورد مطالعه ما بوده است. لذا بررسی علل هورمونال و ژنیکولوژیک این اختلالات جهت پیشگیری از عوارض خونریزیهای سنگین در دختران نوجوان توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {سیکل قاعدگی,نوجوانی,سن منارک,اختلالات قاعدگی}, url = {https://ijogi.mums.ac.ir/article_5791.html}, eprint = {https://ijogi.mums.ac.ir/article_5791_6629add303f89cc93dddd6e142a81ba1.pdf} }