TY - JOUR ID - 9506 TI - تأثیر مداخله آموزشی بر اصلاح سبک زندگی مرتبط با پوکی استخوان دانشجویان دختر JO - مجله زنان، مامایی و نازایی ایران JA - IJOGI LA - fa SN - 1680-2993 AU - شریفی, فرنگیس AU - شریفی, نادر AD - مربی گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، کازرون، ایران. AD - دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 20 IS - 7 SP - 36 EP - 43 KW - آموزش بهداشت KW - پوکی استخوان KW - سبک زندگی DO - 10.22038/ijogi.2017.9506 N2 - مقدمه: پوکی استخوان یک بیماری مزمن پیشرونده اسکلتی است که عوارض آن به سبب هزینه‌های درمانی، شکستگی‌ها و مراقبت‌های انسانی و بازتوانی، با خسارت‌های اقتصادی وسیعی همراه است. شیوه زندگی به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اصلاح سبک زندگی مرتبط با پوکی استخوان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام شد. روش‌کار: این مطالعه نیمه تجربی شاهددار قبل و بعد، از مهر ماه تا بهمن ماه سال 1395 بر روی 136 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه از دو پرسشنامه شامل پرسشنامه جمعیت شناختی مرتبط با خصوصیات فردی و وضعیت اقتصادی اجتماعی و پرسشنامه استاندارد سبک زندگی واکر جهت اندازه‌گیری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت که شامل شش حیطه تغذیه، ورزش، مسئولیت‌پذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس، حمایت بین فردی و خودشکوفایی بود، استفاده شد و قبل از مداخله، بلافاصله و 2 ماه پس از مداخله در اختیار واحدهای پژوهش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 24) و آزمون‌های تی دانشجویی، کای دو و تحلیل واریانس در اندازه‎های مکرر انجام شد.میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بر اساس نتایجآزمون تحلیل واریانس در اندازه‌های مکرر، میانگین نمرات پرسشنامه سبک زندگی در مجموع (001/0p<) و در هر شش حیطه آن (تغذیه (001/0p<)، ورزش (001/0p<)، مسئولیت‌پذیری (001/0p<)، مدیریت استرس (001/0p<)، حمایت بین فردی (005/0=p) و خودشکوفایی (001/0p<) در دو گروه اختلاف آماری معناداری داشت. اثر زمان در حیطه‎های ورزش (001/0p<)، مسئولیت‌پذیری (001/0p<)، مدیریت استرس (001/0p<)، خودشکوفایی (001/0p<) و در مجموع (001/0p<) معنادار بود. نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی در بهبود سبک زندگی پیشگیری کننده از پوکی استخوان مؤثر است. UR - https://ijogi.mums.ac.ir/article_9506.html L1 - https://ijogi.mums.ac.ir/article_9506_30b8998e33a1e0c99b346c1d61fdc88d.pdf ER -