TY - JOUR ID - 5672 TI - بررسی نگرش و میزان آگاهی دانشجویان از روش درمانی رحم جایگزین JO - مجله زنان، مامایی و نازایی ایران JA - IJOGI LA - fa SN - 1680-2993 AU - شکور, مهسا AU - صالحی, کبری AU - شکور, افسانه AU - کهن, شهناز AD - دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، مرکز مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. AD - کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایران. AD - استادیار گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 15 IS - 17 SP - 8 EP - 16 KW - آگاهی KW - دانشجویان KW - رحم جایگزین KW - نگرش DO - 10.22038/ijogi.2012.5672 N2 - مقدمه: رحم جایگزین یکی از روش های بحث انگیز درمان ناباروری است که بکارگیری آن لازمه شناسایی نگرش و میزان آگاهی عموم جامعه و افرادی است که به نوعی با ناباروری ارتباط دارند. لذا از آنجایی که رشته های مامایی، پزشکی، روانشناسی و حقوق بیش از سایر رشته ها، درگیر مسائل مربوط به این روش هستند، مطالعه حاضر با هدف نگرش و آگاهی دانشجویان این رشته ها در مورد روش درمانی رحم جایگزین انجام شد. روش‌کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی است که در سال 1388 بر روی 200 نفر از دانشجویان پزشکی، مامایی، روانشناسی و حقوق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان انجام شد. نمونه گیری به روش سهمیه بندی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی آگاهی (7 سؤال) و نگرش دانشجویان (یک سؤال جهت نگرش کلی و 21 سؤال در 5 بعد روانی، شرعی- قانونی، فرهنگی، مالی و مقبولیت روش) بود. در بخش آگاهی، مجموع نمرات کمتر از 3 به عنوان آگاهی کم و نمره بیشتر از 5 به عنوان آگاهی خوب در نظر گرفته شد. در قسمت نگرش نیز در صورتی که مجموع نمرات در هر یک از ابعاد بیشتر از میانه بود، نگرش مثبت و نمرات کمتر از میانه به عنوان نگرش منفی در نظر گرفته شد. اطلاعات گردآوری شده با روش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های کای اسکوئر، تی مستقل، آنالیز واریانس تک متغیره و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.یافته‌ها: دانشجویان رشته مامایی (5/89%) و پزشکی (8/88%) بیشترین نگرش مثبت را نسبت به روش درمانی رحم جایگزین داشتند. بر اساس آزمون کای اسکوئر، نگرش دانشجویان رشته های مختلف نسبت به رحم جایگزین، در ابعاد مختلف تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت (08/0=p). نمره آگاهی دانشجویان رشته حقوق 84/1 ± 35/3، رشته روانشناسی بالینی 89/1 ± 70/3، رشته پزشکی 58/1 ± 28/4 و رشته مامایی 56/1 ± 44/4 بود که تفاوت معناداری در میانگین نمره آگاهی آنها مشاهده شد (001/0>p). نتیجه‌گیری: به طور کلی دانشجویان رشته های مختلف، نگرش مثبتی نسبت به رحم جایگزین داشته و آن را پذیرفته اند، اما علی رغم این امر، میانگین نمره آگاهی آنها از این روش درمانی در حد متوسط بود. UR - https://ijogi.mums.ac.ir/article_5672.html L1 - https://ijogi.mums.ac.ir/article_5672_f30534f4d07f456505f3e8d4d12027bf.pdf ER -