TY - JOUR ID - 521 TI - بررسی و مقایسه رضایت مندی مادران از مراقبین زایمانی در طی دوران بستری در بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی شهر تبریز JO - مجله زنان، مامایی و نازایی ایران JA - IJOGI LA - fa SN - 1680-2993 AU - نقی زاده, سمیه AU - صحتی شفائی, فهیمه AU - برزنجه عطری, شیرین AU - ابراهیمی, حسین AU - ابراهیم پور, مهدی AD - کارشناس ارشد مامایی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. AD - مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. AD - مربی گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. AD - استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. AD - کارشناس ارشد کتابداری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 15 IS - 38 SP - 24 EP - 31 KW - خدمات سلامت مادران KW - رضایت مندی KW - زایمان DO - 10.22038/ijogi.2013.521 N2 - مقدمه: رضایت بیمار، مفهومی است که امروزه در مراقبت های پزشکی اهمیت ویژه ای یافته است. از آنجایی که بهبود کیفیت مراقبت، بدون توجه به نظرات و انتظارات بیماران امکان پذیر نیست و ماماها از اعضای اصلی تیم مراقبت های بهداشتی اولیه هستند و نقش مهمی در ارائه مراقبت های قبل و بعد از زایمان بر عهده دارند، باید از میزان رضایت مددجویان آگاهی داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایت مندی مادران در 4 حیطه مراقبتی و حمایتی (جسمانی، ارائه اطلاعات مورد نیاز، اخلاقی و عاطفی) از مراقبین زایمانی در دوران بستری انجام شد. روش‌کار: این مطالعه توصیفی- مقایسه ای در سال 1388 بر روی 270 نفر از مادرانی که در بیمارستان های الزهراء، طالقانی و 29 بهمن تبریز زایمان کرده بودند، انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که رضایت مندی مادران از مراقبین زایمانی (از زمان پذیرش در بیمارستان جهت انجام زایمان تا زمان ترخیص از بیمارستان) را می سنجید، انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 13) و آزمون های تحلیل واریانس، همبستگی و تی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی ‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: در بیمارستان های آموزشی، میزان رضایت مندی از دریافت اطلاعات در مرحله لیبر (29%) و بعد از زایمان (46%) بسیار پایین بود. از نظر حمایت های عاطفی، کمترین میزان رضایت مندی در مرحله لیبر (47%) و زایمان (5/53%) بود. رضایت مندی مادران از مراقبت ها و حمایت های جسمانی و اخلاقی در اتاق زایمان و بخش بعد از زایمان در حد بالایی بود و در مرحله لیبر، میزان رضایت مندی جسمانی 5/88% و اخلاقی 5/75% بود و در بیمارستان های غیر آموزشی میزان رضایت مندی مادران از مراقبین لیبر و زایمان در هر 4 حیطه مراقبتی و حمایتی بالا بود. در مرحله بعد از زایمان، مادران تنها از دریافت اطلاعات مورد نیازشان از مراقبین، رضایت پایینی گزارش کردند (7/35%). رضایت مندی مادران در هر 4 حیطه، بین بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی اختلاف آماری معنی داری داشت (05/0≥p). نتیجه‌گیری: میزان رضایت مندی بیماران در بیمارستان های آموزشی پایین تر از بیمارستان های غیر آموزشی بود. همچنین میزان رضایت مندی در مرحله لیبر، پایین تر از مراحل زایمان و بعد از زایمان بود.   UR - https://ijogi.mums.ac.ir/article_521.html L1 - https://ijogi.mums.ac.ir/article_521_a88c5a6804d2f4dfcfd0ce2ff10bb36e.pdf ER -