TY - JOUR ID - 4779 TI - مقایسه تأثیرآموزش گروهی و انفرادی بر نگرانی و اضطراب زنان باردار پیرامون آزمایشات غربالگری اختلالات کروموزومی جنین JO - مجله زنان، مامایی و نازایی ایران JA - IJOGI LA - fa SN - 1680-2993 AU - کردی, معصومه AU - ریاضی, سحر AU - لطفعلی زاده, مرضیه AU - شاکری, محمد تقی AU - جعفری ثانی, حسین AD - استادیار گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. AD - دانشیار گروه زنان و مامایی، مرکز تحقیقات سلامت زنان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. AD - استاد آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. AD - دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 18 IS - 157 SP - 1 EP - 10 KW - آموزش KW - اختلالات کروموزومی KW - اضطراب KW - غربالگری KW - نگرانی DO - 10.22038/ijogi.2015.4779 N2 - مقدمه:انجام آزمایشات غربالگری اختلالات کروموزومی جنین ممکن است باعث ایجاد نگرانی و اضطراب در مادران باردار شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش گروهی و انفرادی بر نگرانی و اضطراب زنان باردار پیرامون آزمایشات غربالگری اختلالات کروموزومی جنین انجام شد. روش کار:این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1393 بر روی 240 زن باردار با سن بارداری کمتر از 10 هفته، در مراکز بهداشتی- درمانی شهر مشهد انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، فرم اطلاعات فردی، پرسشنامه نگرانی کمبریج و اضطراب اشپیلبرگر بود. در گروه های مداخله، آموزش انفرادی و گروهی طی دو جلسه به صورت هفته ای یک بار و طی دو هفته متوالی برگزار شد و در گروه کنترل، مراقبت معمول انجام شد. میزان نگرانی و اضطراب زنان باردار قبل از آموزش و نیز در هفته 22-20 بارداری در سه گروه اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، توکی و آزمون تی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمره نگرانی زنان باردار در سه گروه آموزش انفرادی (03/8±55/17)، گروهی (87/8±48/19) و کنترل (06/5±18/24) اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0=p). همچنین میانگین نمره اضطراب آشکار زنان باردار در سه گروه آموزش انفرادی (01/4±9/46)، گروهی (01/3±5/45) و کنترل (26/5±9/47) و میانگین نمره اضطراب پنهان در سه گروه آموزش انفرادی (34/4±86/45)، گروهی (36/4±73/46) و کنترل (08/5±32/44) اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0=p). نتیجه گیری: با توجه به مؤثر بودن روش های آموزش انفرادی و گروهی در کاهش نگرانی و اضطراب آشکار زنان باردار پیرامون آزمایشات غربالگری اختلالات کروموزومی جنین، می توان هر کدام از این روش های آموزشی را بر حسب شرایط محیط بالین برای ترغیب مادران باردار جهت استفاده از آزمایشات غربالگری استفاده کرد. UR - https://ijogi.mums.ac.ir/article_4779.html L1 - https://ijogi.mums.ac.ir/article_4779_dfb5c3bf40b534a32cd47cd0399b0184.pdf ER -