TY - JOUR ID - 2774 TI - بررسی تأثیر درمان شناختی- رفتاری گروهی بر افسردگی زنان نابارور JO - مجله زنان، مامایی و نازایی ایران JA - IJOGI LA - fa SN - 1680-2993 AU - طلائی, علی AU - کیمیایی, سید علی AU - برهانی مغانی, مهدیه AU - محرری, فاطمه AU - طلائی, اندیشه AU - خانقائی, راشین AD - دانشیار گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. AD - استادیار گروه مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - پزشک عمومی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. AD - دانشیار گروه روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی بیوتکنولوژی، دانشکده پردیس علوم، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، درمانگاه سهروردی، مشهد، ایران. Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 17 IS - 94 SP - 1 EP - 9 KW - افسردگی KW - درمان شناختی KW - درمان رفتاری KW - ناباروری DO - 10.22038/ijogi.2014.2774 N2 - مقدمه: با توجه به شیوع ناباروری در جامعه و مشکلات روان شناختی ناشی از آن مانند افسردگی و اضطراب که بر زندگی افراد نابارور تأثیرگذار است، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی رفتاری بر افسردگی زنان نابارور انجام شد. روش کار: این مطالعه مداخله‌ای در سال 1390 بر روی 30 زن نابارور مراجعه ‌کننده به بیمارستان ناباروری منتصریه شهر مشهد انجام شد و بیماران پرسش‌نامه‌ افسردگی بک و همیلتون را تکمیل کردند. سپس به دوگروه کنترل و آزمون تقسیم شدند و برای گروه آزمون 10 جلسه درمان هفتگی درمان شناختی رفتاری (CBT) اجرا شد. تمام افراد در پس ‌آزمون، مجدداً پرسش‌نامه‌های افسردگی بک و هامیلتون را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 5/11) و آزمون کوواریانس انجام شد. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گفته شد. یافته‌ها: روشCBT بر افسردگی زنان نابارور گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد، تأثیر معنی‌داری داشت (001/0p<، 37/35=F ). نتیجه‌گیری: درمان شناختی رفتاری گروهی بر بهبود افسردگی و کاهش مشکلات روان‌شناختی زنان نابارور مؤثر است. UR - https://ijogi.mums.ac.ir/article_2774.html L1 - https://ijogi.mums.ac.ir/article_2774_e26f08a369696c65cba90d1b31f2559b.pdf ER -