TY - JOUR ID - 11382 TI - غربالگری سرطان دهانه رحم: مداخلهای آموزشی، مبتنی بر مدلهای تغییر رفتار فرانظری و اعتقاد بهداشتی در زنان شهر گناباد JO - مجله زنان، مامایی و نازایی ایران JA - IJOGI LA - fa SN - 1680-2993 AU - قهرمانی, مریم AU - عالمی, علی AU - محمدزاده مقدم, حسین AU - مودی, میترا AD - کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. AD - دانشیار گروه بهداشت عمومی و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. AD - استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. AD - دانشیار گروه بهداشت عمومی و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 21 IS - 5 SP - 22 EP - 32 KW - رفتار غربالگری پاپ اسمیر KW - زنان KW - سرطان دهانه رحم KW - گناباد KW - مدل اعتقاد بهداشتی KW - مدل مراحل تغییر DO - 10.22038/ijogi.2018.11382 N2 - مقدمه: غربالگری بیماریهای مزمن همچون سرطان دهانه رحم، در تشخیص زودرس و پیشگیری از ایجاد این بیماری در زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است. از آنجایی که در ایران، سرطان دهانه رحم، دومین علت مرگ ناشی از سرطانهای وابسته به جنس را به خود اختصاص داده است، لذا مطالعه حاضر با هدف ارتقاء رفتار غربالگری پاپ اسمیر انجام گرفت. روشکار: این مطالعه نیمهتجربی در سال 1393 بر روی 80 نفر از زنان 65-20 ساله ساکن شهر گناباد که دارای پرونده فعال بهداشتی بودند، انجام شد. افراد در دو گروه 40 نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. واحدهای پژوهش شامل زنانی بودند که در مراحل پیش تفکر، تفکر، آمادگی و برگشت از مدل مراحل تغییر قرار داشتند (رفتار غربالگری را انجام نمیدادند). گروه آزمون بر اساس سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در جهت ارتقاء رفتار غربالگری پاپ اسمیر آموزش دیدند و گروه شاهد آموزشهای معمولی که توسط کارکنان بهداشتی در مورد رفتار غربالگری پاپ اسمیر در مراکز بهداشتی- درمانی ارائه میشود را دریافت کردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که این پرسشنامه قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی توسط آزمودنیها تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر استفاده شد. میزان p کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد. یافتهها: قبل از انجام مداخله آموزشی بین دو گروه در مراحل تغییر رفتار تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0
p). بعد از مداخله، عملکرد رفتار غربالگری پاپاسمیر در گروه آزمون بهطور معنیداری بیشتر از گروه شاهد بود (001/0p<). نتیجهگیری: آموزش رفتار غربالگری پاپاسمیر مبتنی بر مدلهای اعتقاد بهداشتی و مراحل تغییر میتواند بر ارتقاء رفتار غربالگری پاپ اسمیر در زنان مؤثر باشد. UR - https://ijogi.mums.ac.ir/article_11382.html L1 - https://ijogi.mums.ac.ir/article_11382_a4e110007a1283b0b5a707d1f4ca7bbd.pdf ER -