%0 Journal Article %T ارتباط شدت سندرم قبل از قاعدگی با خشم در دختران نوجوان %J مجله زنان، مامایی و نازایی ایران %I Mashhad University of Medical Sciences %Z 1680-2993 %A غفاری, فاطمه %A پور غزنین, طیبه %D 2006 %\ 03/21/2006 %V 9 %N 1 %P 52-60 %! ارتباط شدت سندرم قبل از قاعدگی با خشم در دختران نوجوان %K خشم %K سندرم قبل از قاعدگی %K نوجوان %R 10.22038/ijogi.2006.5991 %X سابقه و هدف: خشم از مهم ترین مشکلات و معضلات خانواده ها در قرن اخیر است که می تواند ریشه بسیاری از اختلالات روانی گردد. اختلالات خلقی و هیجانی شایع ترین تظاهرات سندرم قبل از قاعدگی می باشد لذا پژوهش گر برآن شد تا تحقیقی را با هدف تعیین ارتباط بین متغیرهای خشم وشدت سندرم قبل از قاعدگی انجام دهد.   روش کار : این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است. نمونه مورد مطالعه شامل 252 نفر دانش آموز مقطع دبیرستان که از روش نمونه گیری چند مرحله ای به روش طبقه ای، خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند می باشد. به منظور جمع آوری داده ها از فرم ارزیابی علائم قبل از قاعدگی برای بررسی میزان شیوع و شدت علائم و پرسش نامه استاندارد staxi جهت بررسی تجربه و تظاهرات خشم استفاده شده است .   یافته ها:نتایج این تحقیق نشان داد که 7/54 درصد واحدهای مورد پژوهش از سندرم قبل از قاعدگی رنج می بردند از نظر ارتباط متغیرهای خشم با شدت علائم قبل از قاعدگی نتایج نشان داد که بین  درون فکنی خشم، گرایش به خشم و شدت خشم در هنگام تست با شدت علائم قبل از قاعدگی ارتباط معنی داری وجود نداشت اما بین متغیر کنترل خشم و برون فکنی خشم، با شدت علائم سندرم قبل از قاعدگی ارتباط معنی داری وجود داشت. نتایج هم چنین نشان داد که واحدهای مبتلابه سندرم قبل از قاعدگی در مقایسه با واحدهای بدون سندرم به طور معنی داری در زیر مجموعه های شدت خشم در هنگام آزمون، گرایش به خشم، درون فکنی و برون فکنی خشم نمرات بالاتری را کسب کرده اند.   نتیجه گیری:با توجه به شیوع بالای خشم در نوجوانان و ارتباط آن با اختلال سندرم قبل از قاعدگی لزوم توجه به سلامت و بهداشت روانی نوجوانان به عنوان سرمایه های ملی بیش از پیش نمایان گردید. با توجه به یافته های پژوهش حاضر بر مسئولین آموزش و پرورش و خانواده ها است که با اتخاذ تدابیری چون آموزش در زمینه سندرم قبل از قاعدگی، عوامل تاثیرگذار بر آن و راه های درمان این اختلال به سلامت و بهداشت نوجوانان کمک نمایند. %U https://ijogi.mums.ac.ir/article_5991_016ee44841c915825c27bafedd0a2579.pdf