%0 Journal Article %T تأثیر روان درمانی گروهی شناختی - رفتاری/ روایتی بر سندرم پیش از قاعدگی دانشجویان دختر %J مجله زنان، مامایی و نازایی ایران %I Mashhad University of Medical Sciences %Z 1680-2993 %A دا دو ی, ایران %A ایزدی مزیدی, سکینه %A مهرابی زاده هنرمند, مهناز %D 2012 %\ 07/22/2012 %V 15 %N 11 %P 7-15 %! تأثیر روان درمانی گروهی شناختی - رفتاری/ روایتی بر سندرم پیش از قاعدگی دانشجویان دختر %K درمان شناختی - رفتاری/ %K یتیروا روان درمان %K ی سندرم پیش از قاعدگی %K قاعدگ %K ی نشانه %R 10.22038/ijogi.2012.5699 %X مقدمه: سندرم پیش از قاعدگی کی ی از شا نیتر عی مشکلات زنان است که م ی تواند منجر به کاهش کارایی تحص ،یلی شغل ی و اختلال در روابط ب نی فرد ی شود. بنابرا نی استفاده از برخ ی مداخلات جهت رفع ا نی مشکل ضرور ی به نظر م ی رسد. مطالعه حاضر با هدف بررس ی اثربخش ی روان درمان ی گروه ی شناخت - ی رفتاری/ یتیروا در سندرم پیش از قاعدگی دانشجو انی دختر دانشگاه شه دی چمران اهواز انجام شد . روشکار: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی میدانی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل می باشد که از آبان ماه 88 تا دی ماه 89 بر رو ی 40 دانشجو ی دختر ساکن خوابگاه با میانگ نی سن ی 23 ± /3 25 سال انجام شد. افراد مورد مطالعه به روش تصادفی از ب نی 73 دانشجو ی داوطلب دارا ی سندرم پیش از قاعدگی که واجد شرا طی ورود به مطالعه بودند، انتخاب شدند و به طور تصادف ی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد دو گروه پرسشنامه مشخصات فرد ی و مقیاس "فرم ثبت روزانه شدت مشکلات" را در مرحله پیش آزمون تکم لی کردند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه و هر هفته 90 یدق قه، گروه درمان ی را دریافت کردند سپس از هر دو گروه پس آزمون و پ ریگ ی ی گرفته شد . اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میزان p کمتر از 0 05/ معنی دار در نظر گرفته شد . یافته :ها بر اساس نتایج تحلیل کواریانس، روان درمانی شناختی - رفتاری/ روایتی باعث کاهش معنی داری در نمره کل سندرم پیش از قاعدگی و هر یک از خرده مقیاس های آن در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون (p< /0 001) و پیگیری دو ماهه (p< /0 001) شد . نتیجهگیری: روان درمان ی گروه ی شناخت - ی رفتاری/ در یتیروا کاهش سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.   %U https://ijogi.mums.ac.ir/article_5699_ca89853d4c71875aea421b8f32b6f80e.pdf